کلکِ زرّین

ـ خو شنو یسی

کلکِ زرّین

ـ خو شنو یسی

میرزا غلامرضا

میرزا غلامرضا اصفهانی :

آقا میرزا غلامرضا اصفهانی از خوشنویسان بزرگ دورره قاجار است ، چنانکه نوشته اند از هوشی سرشار بهره مند بوده و در شش سالگی قرآن را بی غلط می خوانده است. در سن هفت سالگی خوابی می بیند که خود میرزا در این باره نگاشته است :

« شبی به خواب بزرگواری ارشادم نمود، به تقبیل آستان ملایک پاسبان شاه اولیاء علیه و علی ابنائه آلاف التحیه و الثناء رهبریم فرمود ، در دنبالش شتافتم تا فضایی که انتهایش ایوانی داشت، یافتم که در گوشه آنجا شاه اولیاء ارواح العالمین له الفداء توقف داشتند. حکم تقرب عتبه علیه ام نمود، چون نزدیکتر شدم،فرمودند مشقت بیاور، علی الفور صفحه کاغذ و قلم و دواتی به حضور مبارک تقدیم نمودم. در وسط آن صحیفه لام و الف و یایی نگاشته مرحمت و فرمودندازاین رو بنگار. »

میرزا خواب را برای معلمش بازگو می کند ، وی نیز او را به یادگیری خط تشویق می نماید . میرزا بعد از پنج سال از شروع تعلیم به دلیل برتری خطش به فرمان محمد شاه به دربار رفته وبه معلمی شاهزادگان گماشته می شود.

وی در نوشتن خطوط نستعلیق و شکسته استاد بوده و بخصوص درنوشتن با قلم جلی مهارت خاصی داشته است .آثارفراوانی ازمیرزا غلامرضا چه درمجموعه های خصوصی و چه درموزه ها موجود میباشد. میرزا حدود سال 1307 ه.ق درگذشته و آرامگاه او درصفائیه ابن بابویه میباشد. (بعضی سال وفات میرزا را 1304 ه.ق نوشته اند).                                                                                         روحش شاد

                                                                                                                                                                  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد